Iedereen kent wel de grote online succesverhalen. Of het nou op sociale media is, zoals YouTube of Instagram, of op blogs. Succesvolle online ondernemers en influencers zijn overal. Voor velen lijkt het het ideale beroep. En zo moeilijk kan het toch niet zijn, zou je zeggen. Maar hoe begin je daar nou eigenlijk mee?
De mogelijkheden zijn eindeloos, maar het belangrijkste is dat je selectief moet zijn. Kies een onderwerp dat je interessant vindt en een vorm die bij je past. Ben je gek op taarten bakken? Dan heb je misschien al een eerste richting te pakken. Spring niet direct op de meest voor de hand liggende optie. Als iedereen uitlegt hoe je taarten moet bakken kan jij misschien beter uitleggen wat de beste bakspullen zijn. Of hoe je glutenvrije taarten bakt… Wees creatief!
Kijk vervolgens naar de vorm. Sta je het liefst de hele dag met je glimlach in beeld? Dan zou je een taartvlog kunnen starten. Werk je liever wat meer vanuit de schaduwen, dan is een blog of nog iets minder persoonlijks als een reguliere website misschien geschikter.
Bovenstaand voorbeeld gaat er vanuit dat je content wilt gaan publiceren. Daar is het internet dan ook een bijzonder geschikt medium voor, maar er zijn meer mogelijkheden. Denk aan online dienstverlening zoals tekstschrijven, websites maken, logo's ontwerpen ga zo maar door.
Belangrijk! Doe niet te lang over het kiezen van je onderwerp en je vorm. Ik zou zeggen: maximaal een uur, misschien twee.
Onderwerp gekozen? Vorm gekozen? Starten maar. Begin met het aanschaffen van de beste videocamera of laptop. Ga naar de Ikea en test zorgvuldig welke bureaustoel het beste zit. Richt een comfortabele thuiswerkplek in, etc. etc… En dan kun je aan de slag!
Brainstorm 20 artikelen over je onderwerp. Begin gewoon uit je hoofd zoveel mogelijk ideeën op te schrijven. Gebruik bij voorkeur geen Google ter inspiratie, maar gewoon ouderwets brainstormen. Lukt dat niet? Vraag je dan serieus af of je wel het juiste onderwerp gekozen hebt.
Begin daarna met het idee dat je het meeste aanspreekt en ga aan de slag. Schrijf een artikel, maak een video. Doe niet moeilijk, gebruik wat je hebt. Hebt je een telefoon? Vast. Gebruik deze dan als videocamera. Het hoeft niet meteen perfecte kwaliteit te zijn. Het doel is meters maken.
Heb je het eerste artikel af? Kies het volgende onderwerp en schrijf/vlog hierover. Maak je niet druk om publicatie, maar bewijs eerst dat je content kunt produceren. Heb je je tweede item klaar? Ga zo door totdat je de eerste 5 items klaar hebt hebt. Maak je niet druk om de kwaliteit of stijl. Maak je nergens druk om behalve meters maken. Heb je vijf artikelen klaar? Doe er dan nog vijf. Veel werk, dat klopt, maar als je dit niet voor elkaar krijgt is de kans groot dat je het op de lange termijn ook niet volhoudt.
Lukt het niet? Kijk dan eens opnieuw naar je onderwerp of naar de vorm, neem een break en probeer het opnieuw. Fail early, fail often. Oftewel, je kunt beter maar zo vroeg mogelijk ontdekken dat je op het verkeerde spoor zit.
Nu je je eerste tien artikelen geschreven hebt kunnen we er vanuit gaan dat je of een enorme doorzetter bent of, wie weet heb je wel een nieuwe hobby ontdekt. Hobby zeg je? Daar kom ik later op.
Nu eerst publiceren. Hoe doen we dat? Zelfs als je enorm technische handjes hebt is mijn advies “hou het simpel”. In mijn ogen is simpel gelijk aan Wix.com Via deze applicatie kun je letterlijk in 5 minuten een website of blog online hebben. Ga je vloggen dan is Youtube waarschijnlijk de meest voor de hand liggende keuze. Publiceer niet al je items in een keer. Kies een mooie tussentijd, bijvoorbeeld iedere drie dagen.
Ook hier houden we het simpel. Deel je werk op social media. Heb je een item gepost, deel deze dan even op je Insta, Facebook, LinkedIn, enz. Voel je je hier oncomfortabel bij? Je kan ook eens zoeken naar discussies over onderwerpen waar jouw item op inhaakt en hier op reageren met een verwijzing naar jouw artikel. Of plaats je receptvideo van een glutenvrije taart in een Facebookgroep voor mensen met glutenintolerantie. Win-win!
En dan nu het moeilijkste deel: volhouden. Maak een schema voor jezelf met publicatiedata van nieuwe items. Denk hierbij ook aan makkelijke inhakers zoals feestdagen, gebeurtenissen (mooi weer, vakantietijd). Hou je aan dit schema, blijf publiceren, zoek uit wat werkt, wat gedeeld en bekeken wordt en wat niet.
Nu je lekker content aan het produceren bent en er hopelijk veel views zijn, wordt het tijd om eens te kijken naar de bijverdienste. Als je een beetje houdbare onderwerpen behandelt en je de promotie wat in de vingers krijgt, zou de eerste honderd euro per maand na een jaar haalbaar moeten zijn.
Hoe snel en hoe veel je verdient verschilt. De eerste inkomsten binnen zien komen kan lang duren, maar ook enorm motiveren. Mijn persoonlijke ervaring is dat het in sprongen gaat. Lang vrijwel niets, dan een sprongetje naar misschien 50 euro per maand. Een paar maanden later een sprong naar 75 euro. Probeer iedere dag een dubbeltje (ken je die nog?) meer te verdienen dan de dag daarvoor.
Duurt het te lang? Sommige mensen lukt het (veel) sneller, maar het eerlijke verhaal is dat het vaak gewoon hard werken is. Zorg dus dat je het leuk vindt. Sta je liever in de buitenlucht dan kun je beter kiezen voor een ander bijbaantje. In het begin groeien online inkomsten misschien rustig, maar als ze eenmaal vaststaan kan je rustig maanden met iets anders bezig zijn zonder dat het een krimp geeft.
Gepubliceerd op 15 mei 2020